Модель національно-патріотичного виховання громадян у вітчизняному освітньому просторі

19 жовтня 2023 р. на базі навчально-виробничої лабораторії виховної та психолого-педагогічної роботи відбулося заняття навчально-методичного семінару кураторів 2-3 курсів, аспірантів, магістрантів усіх навчальних підрозділів університету.

Тема заняття: «Модель національно-патріотичного виховання громадян у  вітчизняному освітньому просторі».

Функції модераторів виконували завідувачка лабораторії виховної та психолого-педагогічної роботи, кандидат психологічних наук, доц. Лілія Романкова, методистка вищої категорії, керівниця навчально-методичного семінару кураторів, кандидат психологічних наук, доц. Зоя Юрченко та провідний фахівець лабораторії Сергій Петрошенко.

Формат проведення заходу: онлайн.

Програма семінару-наради передбачала заслуховування та обговорення наступних виступів:

  1. Модель національно-патріотичного виховання юних громадян: шляхи реалізації

Келембет Л.І. – старший викладач кафедри менеджменту та освітніх інновацій Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

  1. Презентація науково-методичного збірника «Національно-патріотичне виховання у закладі освіти» та рубрики «Національно-патріотичне виховання в освітній діяльності університету» на сайті лабораторії

Юрченко З.В. – керівник семінару, доцент, кандидат психологічних наук, методист вищої категорії;

Келембет Л.І. – автор-упорядник, старший викладач кафедри менеджменту та освітніх інновацій Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

  1. Сучасні запити акредитаційних експертиз освітніх програм в частині психолого-педагогічної роботи

Романкова Л.М. – завідувачка навчально-виробничої лабораторії виховної та психолого-педагогічної роботи, доцент, кандидат психологічних наук.

Людмила Келембет у своїй доповіді висвітила наступні аспекти:

  • провідні нормативні документи щодо системи національно-патріотичного виховання у закладах освіти України;
  • характеристика Стратегії національно-патріотичного виховання згідно діючих нормативно-правових документів;
  • компоненти орієнтованої моделі системи національно-патріотичного виховання в закладі освіти (класі, групі);
  • мета, завдання, принципи, напрями національно-патріотичного виховання;
  • шляхи реалізації національно-патріотичного виховання в освітньому процесі закладів освіти;
  • технології виховання, які є найбільш ефективними для реалізації національно-патріотичного виховання;
  • основні складові системи національно-патріотичного виховання;
  • інноваційні технології, методи, та форми роботи, які використовуються в освітній громаді області і м. Івано-Франківська та наявний ППД з цих питань;
  • регіональний науково-методичний проєкт «Національно-патріотичне виховання» (автори-розробники Л. Келембет, О. Фляк, О. Риндич);
  • науково-методичний та психологічний супровід виховного процесу;
  • моніторинг ефективності та якості реалізації концептуальних засад системи національно-патріотичного виховання;

Виклад інформації Людмила Келембет ілюструвала переконливою презентацією та аргументувала прикладами, фактами виховної практики.

Зоя Юрченко презентувала слухачам зміст науково-методичного збірника «Національно-патріотичне виховання у закладі освіти», який було розроблено і щойно видано Івано-Франківським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, співавтором якої є вищезазначений доповідач. Було відзначено доцільність використання даного посібника у діяльності куратора. Так, методична підготовка виховників ЗВО потребує удосконалення для ефективного впровадження в освітню діяльність нашого закладу Комплексно-цільової програми національно-патріотичного виховання в освітній діяльності Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Розв’язанню цих завдань присвячується й новостворена рубрика на сайті лабораторії – «Національно-патріотичне виховання в освітній діяльності університету». Окрім відповідних нормативних документів, зауважила Зоя Юрченко, ми розмістили тут статтю науковців Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України “Стратегія військово-патріотичного виховання дітей та молоді в системі освіти України: реалії та орієнтовні позиції” та зміст вище анонсованого сьогодні науково-методичного збірника, виданого Івано-Франківським ОІППО.

Зоя Юрченко звернула також увагу кураторів про необхідність проведення роз’яснювальної роботи зі студентами щодо необхідності дотримання правил та вимог діючого в Україні комендантського часу. На жаль, є звернення від ГУНП в Івано-Франківській обл. про студентів-порушників цих правил, які у нас навчаються.

Лілія Романкова акцентувала увагу присутніх на таких запитах акредитаційних експертиз освітніх програм, які систематично тривають в університеті:

  • необхідність сприяти збереженню психічного здоров’я здобувачів вищої освіти та викладачів;
  • профілактика проявів насильства в освітній громаді ЗВО.

Лабораторія системно здійснює дослідження студентів і викладачів по визначенню їхнього життєвого тонусу; надає науково-популярний контент з питань психічного здоровя в рамках семінарів для кураторів 1-3 курсів та нарад заступників з виховної роботи; постійно поповнюються рубрики з психологічними консультаціями які можна рекомендувати як студентам, так і викладачам.

У прикінцевій частині заходу слухачі мали можливість задавати питання, виявляти позитивне ставлення у меседжерах до отриманої інформації, висловити пропозиції і побажання.

Загалом у семінарі взяли участь 31 слухач.